تأثیر اخبار بر روی بازار فارکس

یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر برروی تغییرات قیمت‌هاست. با توجه به این که بازار فارکس یک بازار جهانی است که در آن ارزهای مختلف جهانی نسبت به هم تبادل می‌شوند، هرگونه تغییر در شرایط سیاسی، اقتصادی و جهانی می‌تواند تأثیر زیادی بر روی نرخ تبدیل دو ارز نسبت به هم، شاخص‌های بورسی، طلا، نفت و …  که همگی از طریق پلتفرم‌های فارکس معامله می‌شوند، داشته باشد.

اخبار و رویدادهای سیاسی، اقتصادی و جهانی به طور مستقیم و غیرمستقیم تأثیر زیادی بر بازار فارکس دارند. برای مثال، اعلام تحریم‌های جدید توسط یک کشور، کاهش یا افزایش نرخ بهره‌ی وام بانکی (Interest Rate) که تاثیر اصلی خود را برروی کنترل تورم می‌گذارد، تغییر در نرخ بیکاری(Unemployment Rate)، شاخص‌های تولید و فروش و حتی اعلام نتایج یک انتخابات می‌توانند به عنوان مثال‌هایی از خبرهایی باشند که تأثیر زیادی بر روی بازار فارکس دارند.

یکی از روش‌های درک بهتر تأثیر اخبار بر روی بازار فارکس، تحلیل بنیادی یا فاندامنتال است. در تحلیل بنیادی، اقتصاددانان و تحلیل‌گران بازار فارکس به دنبال مطالعه و آنالیز اخبار و رویدادهای مرتبط با اقتصاد جهان هستند تا بتوانند انتظارات بازار را پیش‌بینی کرده و بهترین تصمیمات را برای خرید و فروش ارزها بگیرند؛ به عنوان مثال، اگر اعلام شود که یک کشور به عنوان مشتری بزرگ یک کشور صادرکننده، برای خرید، کمتر از آنچه انتظار می‌رود دست به کار شده است، این می‌تواند به ضعف ارز کشور صادرکننده منجر شود و یا کاهش بیش از انتظار نرخ بیکاری برروی دلار آمریکا می‌تواند منجر به قدرتمندتر شدن دلار گردد.

البته ذکر این نکته ضروری است که استفاده از این نوع تحلیل به تنهایی کافی نبوده و به دلیل پیشخور قیمت‌ها روی نمودارهای قیمتی بازار فارکس، که از قبل از انتشار خبر صورت می‌گیرد، در بسیاری از اوقات افرادی که به تنهایی روی تحلیل‌های بنیادی و انتظارات منتشرشده در سایت‌های خبری حساب می‌کنند، در معاملات خود متضرر می‌شوند، که این مورد نیز قابل یادگیری و تمرین کردن است. در نتیجه استفاده از سبک‌های تحلیلی که همزمان بتوانند هم اخبار و هم جریان نقدینگی چارت‌های فارکس را مدل کنند، برای یک تریدر موفق الزامیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *